Dagboek USA 2006

Zaterdag 13 mei

Om 4.30 uur gaat de wekker, ik word opgehaald door mamma + pappa. Om 0645 ben ik op Schiphol. Na het inchecken, en de veiligheidchecks staan we op het punt van vertrekken, als één van de passagiers ziek wordt. We keren terug naar de gate om de zieke passagier af te leveren. We vliegen met een Boeing 757 van Continental Airlines.  We hebben een voorspoedige vlucht en komen op tijd in Newark aan,  Na een half uur in de rij voor de Immigration Service, pakken we de eerste beste (officiële taxi), naar ons hotel.

De taxi kost me $ 52,- + tol.  De hotelkamer is voor de prijs (€ 100,- p.p.n.), wel wat klein, maar we zitten wel in het centrum van New York. We gaan nog even op pad om een subwaycard voor de hele week te halen, +  de NYC pass.  We kijken nog even op Times Square. We gaan terug naar het hotel en eten bij McDonalds. (tegenover het motel).

Times Square

Zondag 14 mei

Vandaag staan we automatisch vroeg op door de jetlag. Dit komt mooi uit, want zo kunnen we op tijd bij de State of Liberty zijn. We ontbijten bij het Europan Café, waar we worden geholpen door een Nederlandse Egyptenaar. Ik krijg de koffie gratis. Daarna met hulp van NY’ers met de metro en bus naar Battery Park. Voor de ferry naar de State of Libery staat al een lange rij. De State of Liberty lijkt in het echt niet zo groot. Je mag dankzij onze vrienden van Al-Qaeda alleen nog maar in de voet, na een uitgebreide security check. Daarna met de ferry door naar Ellis Island, de plaats waar de immigranten in NY binnenkwamen.  Er draaide een leuke film, en er was een mooi museum.

Terug met de ferry naar het vaste land, komen we aan in het Financial District, met de beurs van New York (NYSE), en natuurlijk ground zero.

Ground Zero is een indrukwekkende plek, veel van de gebouwen er om heen worden nog gerestaureerd.

Slecht gegeten bij het restaurant in het hotel, gelukkig maakt het ijsje bij de

Cold Stone Creamery weer een heleboel goed.

Korea Monument                                           State of Liberty binnenzijde

Maandag 15 mei

Vandaag regent het. Na een ontbijt in het Europan Café, op naar de United Nations. Omdat de metro niet bij de UN komt, komen we doorweekt bij de UN aan. We krijgen een rondleiding, door het gebouw. Het bekendste gedeelte (de Veiligheidsraad), krijgen we niet te zien, omdat die in vergadering is. We kunnen nog wel in het trappenhuis een sneaky blik krijgen.

Vervolgens naar Queens, waar we in de stromende regen, het stadion van de New York Mets zien. Terug in het hotel nog even naar Macy’s een beroemd warenhuis. Gegeten bij een Indiaas restaurant, waar blijkt dat kip tandoori, niet overal het zelfde is. J

1 van de vergaderzalen van de UN                            UN-Postbus

Dinsdag 16 mei

Vandaag bijna heel NY gezien. Omdat het nog steeds regent, eerst naar Brooklyn, waar een aquarium is. Dit was leuk, maar we komen er wel achter dat we precies in het schoolreisjes seizoen zitten, overal veel schoolkinderen. Daarna door naar de Bronx (noorden van NY), naar het stadion van de NY Yankees, een beroemde baseball-club. Het stadion is groot, maar er is niet veel van te zien. Wel is te zien dat de Bronx een buurt is waar je ’s avonds maar niet  moet komen. We gaan er snel weer weg. Na een snelle hap bij Burger King, naar het Empire State Building. We blijken niet de enigen te zijn, maar we worden wel beloond met een prachtig uitzicht over de stad.

New York bij nacht                                         Subway-train

Woensdag 17 mei

Vandaag eindelijk mooi weer. We ontbijten bij ons vaste onbijtadres (the europan café). We gaan daarna naar de Brooklynbridge, en lopen deze over. Daarna met de subway naar Central Park. René kijkt nog even bij een Timberland store, en ik kijk naar de opname van een film die in New York wordt geschoten. Later zullen we nog een (dezelfde?), filmcrew tegenkomen in Central Park. Door naar het Central Park, het is erg groot en ook erg mooi. We gaan een stukje me de metro terug, en gaan op zoek naar Strawberry Fields, een monument voor John Lennon (zijn weduwe woont (volgens de Capitool Reisgids), vlakbij het monument). Na lang zoeken, vinden we het monument eindelijk.  We eten bij Applebee’s.

Strawberry fields monument

Donderdag 18 mei

Vandaag een lekkere rustige dag. We gaan vanmiddag naar een baseballgame, de NY Yankees vs Texas Rangers. René heeft dit nog nooit gezien, en het is bijna een must see.

De kaartjes zijn $ 57,- per stuk, maar we hebben wel uitstekende plaatsen. Tip: neem nooit een rugzak mee, deze mag toch niet mee het stadion in, en je moet er $ 10,- opslagkosten voor betalen (bij de plaatselijke pizzakraam). De Yankees verliezen met 6-2 en het stadion is snel leeg. De wedstrijd duurde toch nog 3 uur. We eten snel wat bij de Mac en ik ga wassen, terwijl René nog even naar spijkerbroeken kijkt.

Vrijdag 19 mei

En het regent weer. De laatste dag in NY. We gaan met de subway naar het Guggenheim-museum, dat best wel mooi zal zijn, maar niet voor ons J . Door de stromende regen dwarst door het Central  Park, naar het American Museum of  National History, een beroemd museum met opgezette dieren.  Het wordt inmiddels droog, en we gaan ook nog even naar de USS Intrepid, een vliegdekschip. Een erg mooi museum, maar alleen als René naar het vliegdek wil, om de vliegtuigen te kijken, begint het te stortregenen. Hij mag als het droog is ook het dek niet meer op, want dit kan glas wezen door de regen, en stel je voor dat je uitvalt, en er een claim komt, etc, etc. Kortom typisch Amerika. Nog naar een onderzeeër de USS Growler, één van de eerste onderzeeërs met kernraketten. We pakken voor de verandering nog een Applebees en via een internetcafé terug naar het hotel.

USS Intrepid

Zaterdag 20 mei Dagafstand 363,71 km

Vandaag op weg naar Washington DC. We doen rustig aan, en vragen de portier van ons hotel om een taxi. Hij weet wel iets anders, en we spreken om 1130 af. We gaan voor de laatste keer ontbijten bij de Europan Café . Ze kennen ons inmiddels goed. Op 1130 staat de luxe limo klaar en voor $ 60,- worden we naar de verhuurbalie van Herz op Newark City Liberty Airport gebracht.  We krijgen een mooie auto (een Chervolet Impala) mee. We tikken eerst Baltimore op de routenavigatie in. Onderweg naar Baltimore overleggen we in de plaatselijke Burger King over hoe verder te gaan. René belt een paar motel in Washington DC, en we besluiten voor een motel 6 te gaan . Deze ligt vlakbij het centrum, voor $ 100 p.n. Neverlost brengt ons erheen.

Onze auto, Chervolet Impala

Zondag 21 mei

Vandaag met de metro naar het centrum van Washington DC. We stappen uit bij het Witte Huis, en ontbijten bij Subway. Daarna op weg naar het Witte Huis, bij de achterkant aangekomen worden we nog weggestuurd omdat de motorcade, (van de president??) er aan komt. We kijken bij de verschillende monumenten, en maken nog de afloop van een herdenking voor gevallen uit de diverse oorlogen mee. Daarna via de ‘mall’ naar Capitol Hill.

Met de metro gaan we vervolgens naar Arlington Cemetry, de nationale begraafplaats van de USA, met o.a. het graf van JFK. We maken ook nog een wisseling van de wacht bij het graf van de onbekende soldaat mee.

Met de auto vervolgens naar………Applebees

Maandag 22 mei.

Onze laatste dag in Washington. We slapen uit, en zijn om 1030 h op weg. We gaan naar het Smithsonian National Air and Space Museum, waar we ook ontbijten. Het museum is groot en leuk. Daarna nog even naar het Hirshorn Museum, waar we nog een Amerikaan tegenkomt die Nederlands praat, en dit uitgebreid met ons doet. Het hirshorn is een leuk museum met af en toe rare kunst. Daarna nog even naar het Pentagon, waar we niet in kunnen, en de rondleiding hadden we 2 weken van te voren moeten aanvragen L. We eten bij een mexicaan in het Pentagon shopping C enter. Morgen richting Canada.

Hirshorn Museum

Dinsdag 23 mei Dagafstand 553,61 km

Vandaag een rijdag. We gaan richting Canada, en we nog even naar een Wallmart willen, komen we in eerste instantie in Harrisburg PA terecht. Na de nodige inkopen, gaan we weer verder. Onderweg heeft René al gekeken voor een eindbestemming, en we besluiten naar Bradford te gaan, vlakbij Canada, met nog een leuke attractie, de Zippo fabriek.

Na inlevering van een coupon kunnen we voor $67,- terecht voor een nacht in het Best Western Hotel. We eten heerlijk bij het Beefeater-restaurant.

Zippo-fabriek

Woensdag 24 mei Dagafstand 363,71 km

Vandaag verder naar Canada. We gaan eerst langs het Zippo-visitorcentre, en kijken daar rond. We kopen nog wat souvenirs, en gaan via Buffalo en de Peacebrug naar Canada.

We worden verzocht ons te melden bij de Immigration Officer, waar we worden ondervraagd, een stempel in ons paspoort krijgen.  Onderweg in Canada begint het automatisch lucht systeem van de banden problemen te geven. Na telefonisch overleg met Herz, besluiten we om naar de dichtstbijzijnde Herz-vestiging te gaan. Deze checken de banden, en zeggen dat het niet ernstig is. De melding kunnen we gewoon wegdrukken…

We gaan terug naar Niagara Falls. We kijken eerst nog even bij het Best Western motel, maar besluiten toch te slapen bij het Super 8 motel, deze is 20 CAD goedkoper, en heeft een aardige receptioniste;) . Daarna gegeten bij Denny’s, en zien de Niagara Falls, alvast bij nacht.

Donderdag 25 mei

Onze 2e dag in Niagara Falls. We slapen uit tot 11.00u en zitten om 12.00u aan (veel te overvloedig) ontbijt, bij Denny’s. Ik koop 2 attractiepassen en we schepen ons in aan boord van ‘’the maid of the mist’’, die onder de watervallen vaart. Daarna een ‘’journey behind the falls’’.  Vervolgens wordt het opschieten, we gaan nog met de bus naar de stroomversnelling, en nog even naar de vlindertuin.

Daarna een snelle hap bij de Burger King. Ralph gaat internetten, terwijl René de was doet.

Vrijdag 26 mei, Dagafstand 485 km (we zijn in Canada, dus we zijn weer over op het metrische systeem)

Vandaag op weg naar de oostkust van Canada. We pakken eerst de highway, en René zie al turend in de RandMcNally – wegenatlas, een scenic route, naar het algonquinpark. Bij nadere bestudering in the Rough Guide blijkt dit een populair park te zijn met veel kanoroutes. We besluiten hier naar toe te gaan. We gaan eerst naar de ingang van het park voor informatie. We overnachten in Huntsville, the Rainbow Inn (met Nederlandse eigenaar).

Alonquinpark

Zaterdag 27 mei,  Dagafstand 200 km

Vandaag naar het Algonquinpark. We doen eerst nog wat inkopen, en ontbijten bij de plaatselijke Subway om de hoek. We kijken eerst nog even bij het kanoën, maar besluiten toch om dit maar niet te doen. We lopen bij elkaar 4 trails, ongeveer 10 km, met flinke hoogteverschillen, en erg veel muggen. Ondanks mijn overvloedige gespray met Deet, heb ik ongeveer 10 muggenbulten (René niet één L).  Na deze 4 trails zijn we aardig vermoeid, en rijden 74 km terug naar Huntsville. We eten bij het restaurant dat de moteleigenaar ons heeft aanbevolen.

Zondag 28 mei, Dagafstand 786 km

Vandaag een rijdag, we vertrekken na het ontbijt om 10.30 uur uit Huntsville. Het plan is om Quebec te halen, en na flink doorrijden lukt dit. We komen om 19.00 uur aan bij het hotel. We zijn nu echt in franse gedeelte van Canada, ook de borden langs de weg zijn in het Frans. Maar gelukkig voor ons, spreken de mensen ook engels. We eten makkelijk bij de plaatselijke Mac.

Route Huntsville-Quebec

Maandag 29 mei

Vandaag in een dagje Qeubec. We ontbijten in het hotel en gaan daarna door naar de stad. We parkeren de auto in de parkeergarage. Quebec is een leuke stad, met een centrum dat doet denken aan een Frans stadje. We krijgen een (bijna) privé-rondleiding door de Citadel. We kunnen niet alles zien, omdat de gouverneur-generaal van Canada, op dit moment residentie in de citadel houdt.

Daarna nog even verder kijken, en we pakken ook nog even een terrasje mee.

We eten bij een druk Italiaans restaurant.

Quebec

Dinsdag 30 mei Dagafstand 540,74 km

Vandaag weer een stukje rijden. Ons plan is om via Maine, New Hampshire en Vermont naar de ijsfabriek van Ben & Jerry’s te rijden. Dit is de route:

3 staten trip

We nemen de toeristische route. Eenmaal bij de grens, rijd ik er bijna overheen, als er tocht besluiten om toch nog maar even te stoppen. We stoppen bij de plaatselijke border patrol, en melden ons. We moeten gelijk omdraaien, en keurig bij het stopbord stoppen. We worden uitgebreid gecheckt, en ook de kofferbak moet open. Op de vraag waar we heen gaan, antwoord René: ‘Vermont’. Op de vraag waarom we dan in Maine de grens overgaan, antwoord René: ‘we verzamelen nummerplaten, en op deze manier, kunnen zijn we in Maine, New Hampshire, en Vermont geweest’. De officier kijkt hem raar aan, je ziet hem denken, ‘’rare Hollanders’’. Maar afijn, we mogen de USA weer binnen. Het plan om de Ben and Jerry’s fabriek te halen, lijkt niet te lukken, door de slechte wegen, en het slechte weer. Onderweg staan we in een file wegens wegwerkzaamheden, als er voor ons langs een auto voorbijschuift, die op een stilstaande auto knalt, oorzaak? We slapen voor $ 74 bij de Hollow Inn in Barre. We eten pizza bij Mr Z.

Woensdag 31 mei Dagafstand 608,33 km

Vandaag wederom een rijdag. We gaan eerst nog even bij de ijsfabriek van Ben & Jerry’s langs. Een leuke korte rondleiding, met natuurlijk een ijsje toe.

Daarna verder met de staten tour. Via de diverse interstates, komen we door Vermont- New Hampshire –Massachusetts- Rhode Island – om te eindigen in Branford Conneticut. Het Best Western Motel geeft ons uit zich zelf couponkorting (daar houden Noord-Hollanders van !). We slapen voor $ 132,- voor 2 nachten in dit hotel. Neverlost geeft ons gelukkig weer een applebees op, zodat we weer vertrouwd kunnen eten.

Donderdag 1 juni Dagafstand 321,87 km

Rustig dagje, na het ontbijt kijken we eerst in een outlet-center, en daarna nog even in een Wall-Mart. Via een rit langs de kust van Conneticut, gaan we terug naar ons hotel. We eten bij (voor mij de eerste keer), bij een Japanner.

Kustlijn Conneticut

Vrijdag 2 juni  Dagafstand 271,98 km

Vandaag (relatief) een korte rit. We cirkelen om New York heen en komen om 14.00 uur aan in het Best-Western hotel bij Newark City Liberty Airport. Het gebied om het hotel is niet veel soeps, dus we besluiten om in het hotel te blijven. We pakken de koffers opnieuw in, en eten in het hotel

Zaterdag 3 juni – Zondag 4 juni  Dagafstand 5.885,37 km (per vliegtuig J)

Na een lange wachttijd op het vliegveld, gaan we via een snelle vlucht terug naar Nederland waar Jolieke mij opwacht. De vakantie zit er weer op.

Boeing 757

totale trip reis USA 2006

Totale rijafstand: 4.390,29 km .