Dagboek vakantie 2007 Ralph van Dongen en René van Dord

Week 2

Week 3

5 mei, dagafstand 154,50 km

Na een voorspoedige vlucht, de auto opgehaald. Herz had een Toyota voor ons ingepland, maar na mijn verzoek voor een Amerikaanse auto kregen we een Lincoln Navigator, een klasse hoger. Vanaf het vliegveld doorgereden naar Cle Elum, alvast op weg naar Yellowstone NP. Gegeten bij Mama Vallone's Steak House & Inn.

6 mei dagafstand 650,17 km

Een echte rijdag, we gaan verder naar Yellowstone. Onderweg valt steeds het navigatiesysteem uit. We gaan langs het dichtstbijzijnde verhuurpunt van Herz, in Spokane, Idaho. Deze heeft geen vervangende auto in onze klasse, we kunnen wel een Ford Taurus meekrijgen, een klasse lager. De vestiging belt met Seattle, deze beloven het betaalde geld voor het navigatiesysteem terug te geven, dit wordt ook op papier gezet. We gaan verder naar Missoula, waar we overnachten en eten bij de PizzaHut.

7 mei dagafstand 608,33 km

Vandaag via een scenic route over hoge passen, van Montana via Idaho weer naar Montana, West Yellowstone. De wegen vooral in Idaho zijn eindeloos, aan US 28 komt geen einde, en er rijdt ook niemand. In ieder geval we gaan door naar West Yellowstone, wat vrijwel uitgestorven is. We vinden een hotel voor $ 59,- per nacht, en eten bij de chinees.

8 mei dagafstand 115,87 km

Vandaag de eerste dag in Yellowstone NP, een erg mooi park met veel geisers en verdere vulkanische activiteiten. De temperatuur is ook goed, +/- 18 graden Celsius.

We eten in een plaatselijk restaurant.

9 mei

Vandaag de 2e dag in Yellowstone. We nemen vandaag een gedeelte van het park waar niet echt de belangrijkste attracties van het park leggen. We crossen het park door tot we bij de NE-entrance zijn. Hier blijkt dat we niet via deze kant terug kunnen, op de kaart van het park lijkt er een weg naar het zuiden te lopen, maar dit is slechts een grenslijn L. Foutje van mij, echter als we via een normale highway terug naar West-Yellowstone moeten, is het ongeveer nog 100 mijl rijden. Dit doen we maar niet en gaan via dezelfde weg weer terug. Op de terugweg zien we onze eerste beer. We zijn niet de enigen die foto’s maken..

10 mei dagafstand 290.97 km

Vandaag de laatste dag Yellowstone. We bekijken nog zoveel mogelijk, o.a. de Mud Volcano. Het gedeelte van het park met de Old Faithful-geijser blijft het mooiste. We maken er ook nog filmpjes van. We eten bij een plaatselijk restaurant.

11 mei dagafstand 362,10 km

We gaan vandaag naar Grand Teton NP. Dit ligt onder Yellowstone. Ik heb nogal haast, wat de parkranger ook opmerkt. We worden aan de kant gezet, dmv zwaailichten, en alle rijbewijs etc. wordt nagekeken. Na een waarschuwing mogen we weer verder J. Verder naar Grand Teton. We maken een paar zeer mooie foto’s, en we besluiten naar de Hidden Falls te lopen.

Dit is 2,5 mijl lopen, en erg de moeite waard. Terug besluiten we om via Jenny Lake te lopen.

Dit blijkt iets langer als verwacht, ongeveer 10 mijl !!. Na een aldus vermoeiende tocht komen we weer bij de auto aan. We komen om 20.45 aan bij hetzelfde restaurant als gisteren. Morgen richting South Dakota.

12 mei dagafstand 785,36 km

Vandaag een rijdag, we vertrekken om 1000 uur uit West-Yellowstone. We gaan voor de laatste keer via Yellowstone NP, omdat dit de kortste route is. We verlaten het park via de oost-uitgang. De weg door Yellowstone is erg bergachtig, bij de uitgang van het park rijden we op gravel, door wegwerkzaamheden. Maar wij hebben 4WD !! J.. Eerste stop is Cody, Wyoming. We besluiten om te slapen in Spearfish South Dakota, dit ligt mooi t.o.v. Mount Rushmore. We eten bij Applebees in Gilette, en arriveren om 2130 uur in Spearfish.

{terug naar inhoud}

13 mei Dagafstand 238,18 km

Vandaag een dagje Mt Rushmore en Crazy Horse memorial. Beiden zijn mooi en indrukwekkend, alhoewel het Crazy Horse Memorial nog lang niet af is. We maken er een rustig dagje van. We eten bij onze all time favorit Applebees. Morgen richting Canada.

14 mei Dagafstand 839 km

Vandaag van Spearfish SD, USA naar Moose Jaw, SK Canada. Het is een echte rijdag met een doodsaaie weg, de US 85, alleen maar rechtdoor. We stoppen om de auto af en toe van benzine te voorzien. We gaan tevens nog naar een andere tijdzone, Central Time, -7 uur vanaf Nederland. De grens met Canada komen we goed over, daarna is de weg onverhard, waardoor de auto er niet meer uitziet. We stoppen bij het plaatsje RALPH. Daarna halen we bij een autosloperij een gratis nummerplaat weg, van Saskatchewan. We eten in Moose Jaw

15 mei dagafstand 619 km

Vandaag wederom een saaie rijdag naar Calgary. Highway 1 is eindeloos, onderweg af en toe onderbroken door graansilo’s, i.p.v. kerktorens zoals in Nederland. We vinden bij een autosloperij nog 2 nummerplaten van Alberta. De hotels in Calgary zijn duurder, we slapen voor CAD 331, voor 2 nachten.

16 mei

Vandaag een dagje Calgary, De stad is niet veel soeps, veel moderne hoogbouw.

We rijden eerst naar de Grainacademy. Daarna nog even de stad in, we bestijgen de Calgary tower, en lopen nog even in de stad. We eten bij Dennys

17 mei dagafstand 362 km

We gaan van Calgary naar Edmonton. We ruilen het cameratasje van Ralph dat na één week gebruik al stuk is. Als we in Edmonton aankomen, eerst op zoek naar een motel. Best Western adverteert met gratis breakfast, maar geeft dit niet. We gaan naar het Super 8 motel. We denken eerst 2 nachten, maar de supermall in Edmonton is voor ons een mall als alle andere, alleen groter en meer attracties.  We besluiten om morgen door te gaan naar de Rockies, richting Hunton.

18 mei dagafstand 435 km

Vandaag zonder ontbijt vertrokken uit een regenachtig Edmonton. De wegen en plaatsjes blijven saai, maar naarmate we dichter bij het Jasper National Park komen wordt het mooier. We logeren in een klein logement in Jasper. We zijn vroeg, dus we gaan nog even in het park kijken. We nemen de kabelbaan naar mount Whistler en komen op de terugweg naar het hotel ook nog een beer en zijn jong tegen. We kijken nog even bij de Athabasca-watervallen en eten bij de Griek. Morgen verder naar het zuiden, de rest van de parken verkennen.

19 mei dagafstand 334 km

Vandaag via de Nationale Parken Jasper, Banf en Yoho naar Golden in British Colombia. We komen ook nog rijdend over de Ice Fields Parkway nog sneeuw tegen.

De temperatuur zakt naar 2 °C. De parken zijn mooi, en we doen nog een paar mooie hikes, o.a. bij een bevroren meer. Voor 79 CAD slapen we in een hotel in Golden en eten bij het plaatselijk restaurant. Morgen via Glacier en Mount Revelstoke NP richting Kamloops, waar bij de tijd weer een uur teruggaat (Pacific Time).

20 mei, dagafstand 450 km

Vandaag via Glacier en Mount Revelstoke NP naar Merrit. Over het algemeen vinden wij de parken in Canada minder mooi als de NP’s in de USA. De parken in Canada zijn mooi, maar kennen veel dezelfde landschappen, een bergachtig alpine voorkomen. De parken in de USA zijn afwisselender en beter georganiseerd. Ik denk ook dat wij te veel verwend zijn, door wat we al aan NP’s gezien hebben. Ik kan me voorstellen dat als je de Rockies de eerste NP’s zijn die je ziet, deze erg indrukwekkend zijn. Maar goed, de parken Glacier en Mount Revelstoke zijn erg klein, en voordat we er erg in hebben zijn we er doorheen (Higway 1 loopt er dwars doorheen). Ook zijn nog veel stukken afgesloten, waarschijnlijk omdat wij er te vroeg in het seizoen zijn. We eindigen vandaag op +/- 300 km van Vancouver, in Merrit, waar we een perfect Best Western Motel nemen, eten bij Boston Pizza.

21 mei dagafstand 413 km

Vandaag rijden we door naar Vancouver. We nemen een scenic route, erg mooi maar langzaam. Het is bergje op en af, en hopen op geen tegenliggers. René doet zijn uiterste best om de vele steenblokken op de weg te ontlopen. We komen wel langs een paar mooie plaatsjes. Het laatste stuk gaat niet snel, wegens werkzaamheden. Er komt vanwege de Olympische Spelen in Vancouver een 4-baansweg naar Whistler. Whistler speelt een belangrijke rol tijdens de komende Olympische Spelen. We slapen bij de Quality Inn in Vancouver en eten bij de plaatselijke thai.

22 mei Dagafstand 67 km

Vandaag bezoeken we een aantal attracties in en om Vancouver. We beginnen bij de Suspension Bridge, een hangbrug over een kloof. Daarna door naar Lighthouse Park, een park rondom een vuurtoren. Vervolgens door naar Stanley Park, een stadspark in Vancouver. We eten wederom bij de Thai, morgen richting Portland, OR, USA.

23 mei Dagafstand 548,79 km

Vandaag van Vancouver BC, Canada naar Portland OR, USA. Dit is een lange dag, waarbij we 30 minuten moeten wachten voor de grensovergang Canada USA. We krijgen een opmerking over de auto, waarom deze zo smerig is. Ik geef als antwoord dat dit komt door de grensovergang USA-Canada. We halen ook nog 2 (gedeukte) nummerplaten bij een sloperij. Na lang zoeken vinden we een mooi hotel, waarin we een suite krijgen, de beste kamer van deze reis.

24 mei

Vandaag eerst op voorverkenning naar de Leatherman fabriek, waar we morgen een rondleiding krijgen. Daarna nog even de laatste dingen inslaan voordat we zondag naar Nederland teruggaan. René haalt nog wat spelletjes voor zijn neefjes en ik haal bij het Guitar Center, een lampje voor mijn mengpaneel, vervolgens haal ik nog een voorraad beef jerky (gedroogd vlees).

25 mei

Vandaag eerst naar de Leatherman fabriek, waar we een interessante rondleiding krijgen, er komt nog veel bij kijken om een multitool te maken. Vervolgens een stadstour door Portland, we kijken in de grootste boekwinkel ter wereld. We eten bij all-time favorit Applebees.

26 mei Dagafstand 421,65 km

Vandaag via Mount St Helens terug naar Seatlle Mount St Helens ziet er mooi uit, maar mijn voorstelling van een vulkaan is anders. Al hoe wel hij er op internet wel als een vulkaan uitziet. Ik denk dat wij er niet dichtbij genoeg mochten komen. Het blijkt in dit park dat ook de afstanden erg groot zijn, en niet te vergelijken met Nederland. De ingang van het bezoekerscentrum ligt op 80 kilometer van de eigenlijke vulkaan! Enfin verder terug naar Seatlle, waar we slapen in een hotel dichtbij het vliegveld. We eten voor de laatste keer bij Applebees.

27 mei

Vandaag de laatste dag. We gaan terug naar het vliegveld om de auto in te leveren, en krijgen een uitgebreide discussie met Herz over het navigatiesysteem wat niet goed werkte. Uiteindelijk krijgen we kortingscoupons, voor de volgende keer dat we een auto bij Herz huren. Daarna stappen we in het vliegtuig om op 28 mei weer in Nederland aan te komen.